Præsentation af børnehuset

I Midgård, er vores fokus, at man bliver mødt som man er, af kærlige og fagligt dygtige voksne, som gerne vil være med til at give børnene en god start  på livet, så de er klar og har mod på en dag at tage skridtet videre. Vi vægter forældresamarbejdet højt, for kun i samarbejde med jer, er vi i stand til at skabe en hverdag, hvor børnene trives, lærer og udvikler sig i samspil med de andre børn og personalet.

Når  et barn er trygt, hvor det er, vil det have mod på at undersøge, hvad der foregår rundt omkring dem, for at finde nye relationer, udfordringer, oplevelser osv. Derfor er det vigtigt for os, at vi får skabt en tryg base, hvor børnene kan søge ud fra, men altid vende tilbage til, når det hele bliver lidt svært. Det trygge barn vil udforske sin omverden, men vide at de voksne er deres trygge base som de kan virke ud fra.

I Midgård er børnene inddelt på grupper med børn fra 0-3 år i vuggestuen og med børn fra 3-6 år i børnehaven. Alle aktiviteter er tilrettelagt i aldersopdelte fællesskaber, som også tager hensyn til det enkelte barns ressourcer. En gang om ugen er børnene samlet i tværgrupper, som betyder, at de er i en gruppe med børn i samme alder fra nogle af de andre grupper, hvor aktiviteterne er tilrettelagt ud fra en bestemt aldersgruppe.

Vi arbejder ud fra et års-tema der løber fra september til juni. Vi har derudover sommerprojektperiode i juli og august.

Selvom vi er adskilt vuggestue og børnehave i to forskellige afdelinger rent fysisk, oplever vi os selv som et hus, der vægter at have fri bevægelighed og kendskab til hinanden, hvilket gør at overgangen fra vuggestue til børnehave opleves mere glidende, da vi allerede har kendskab til hinanden på tværs af huset.

Midgård er stedet hvor:

- Vi vægter fagligheden højt og gerne vil lære mere!

- Det enkelte barn oplever at blive udfordret tilpas meget til, at der skabes ny læring, men samtidig har vi det sjovt.

- Der er fokus på barnets ressourcer.

- Der er fokus på overgange og hvordan den gode overgang skabes.

- Et fællesskab, hvor små og store har glæde af hinanden.

- Legen er højt prioriteret.

- Forældre og personale sammen skaber den bedste hverdag, for det enkelte barn.

- De voksne sørger for at barnet har en tryg base, hvor der er nærvær og omsorg.

- Bevægelse er en naturlig del af vores samvær med børnene, i de arenaer vi har både ude og inde.

Vi arbejder efter Gladsaxe kommunes overordnede pædagogiske ramme Didaktisk Anvendt Pædagogik(DAP) som er en metode til observation og dokumentation af børnenes udvikling og læring, og en vejledning til planlægning af de pædagogiske processer.

Læs yderligere her: "Børn og unge former fremtiden".